καμπίνα αεροσκάφους

Jetlag Economy: Η νέα αγορά που γεννήθηκε από την «κούραση των πτήσεων»

Κατερίνα Ρίγκου
unsplash.com

Κάποτε το jet lag ήταν απλώς μια ταλαιπωρία. Μια αόρατη συνέπεια των μεγάλων ταξιδιών, που μας έκανε να χάνουμε ύπνο, διάθεση και χρόνο. Σήμερα, όμως, το ίδιο φαινόμενο εξελίσσεται σε μια νέα οικονομία. Μια αγορά που δεν πουλά απλώς λύσεις για την κόπωση του ταξιδιώτη, αλλά επαναπροσδιορίζει το πώς βλέπουμε την ευεξία στα ταξίδια.

Η λεγόμενη Jetlag Economy έχει γίνει μία από τις πιο ενδιαφέρουσες μικροτάσεις του παγκόσμιου τουρισμού και του lifestyle. Από ειδικά noodles και gummies για ύπνο, μέχρι apps που επαναπρογραμματίζουν το βιολογικό ρολόι σου, η βιομηχανία ευεξίας ανακαλύπτει νέους τρόπους να μετατρέψει την κόπωση σε… επιχειρηματική ευκαιρία.

Από τα noodles της αναζωογόνησης μέχρι τα “sleep hacks”

Όλα ξεκίνησαν με μια απλή ιδέα: οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων χρειάζονται κάτι παραπάνω από έναν καφέ ή ένα power nap. Έτσι γεννήθηκαν τα “Jetlag Noodles“, ένα προϊόν που έκανε αίσθηση στη διεθνή αγορά — στιγμιαία noodles εμπλουτισμένα με φυσικά συστατικά που υπόσχονται να βοηθούν στην ανάκτηση ενέργειας και ρυθμού μετά από πολύωρες πτήσεις.

- Advertisement -

Το προϊόν βρέθηκε στα lounges αεροδρομίων, στα minibar ξενοδοχείων και στις αποσκευές influencers του ταξιδιωτικού χώρου. Το Forbes και άλλα διεθνή μέσα το ανέφεραν ως παράδειγμα για το πώς μια απλή ανάγκη μπορεί να γεννήσει έναν ολόκληρο επιχειρηματικό κλάδο.

Τεχνολογία που «ρυθμίζει» το σώμα

Στο άλλο άκρο του φάσματος βρίσκονται τα apps ευεξίας για jet lag. Εφαρμογές που υπόσχονται να επαναφέρουν το σώμα στον σωστό ρυθμό ύπνου μέσω ακριβών προγραμμάτων φωτός, διατροφής και δραστηριότητας.

Η Wall Street Journal κατέγραψε την άνοδο αυτών των εφαρμογών και των “digital sleep coaches” που βασίζονται σε αλγορίθμους προσαρμογής των κιρκαδικών ρυθμών. Οι χρήστες εισάγουν τα στοιχεία της πτήσης τους και λαμβάνουν ένα προσωποποιημένο «πλάνο αποκατάστασης». Είναι το νέο πρόσωπο του ταξιδιού ευεξίας, όπου η τεχνολογία συνεργάζεται με τη βιολογία.

- Advertisement -

Η νέα βιομηχανία του «ύπνου ταξιδιώτη»

Η αγορά δεν σταματά εκεί. Από gummies με μελατονίνη και CBD μέχρι «sleep sprays» και φορητά φώτα LED που μιμούνται το φυσικό ηλιακό φως, η βιομηχανία του ύπνου έχει γίνει ένα από τα πιο γρήγορα αναπτυσσόμενα κομμάτια της Jetlag Economy.

Όπως σημειώνει το PopSugar, brands ευεξίας και ξενοδοχειακές αλυσίδες εντάσσουν πλέον ειδικά προϊόντα “anti-jetlag” στις σουίτες και στα gift boxes τους, ενισχύοντας την εμπειρία του ταξιδιώτη που θέλει να «προσγειωθεί» με ενέργεια.

Η επιστήμη του jet lag και τα όριά της

Οι ειδικοί ωστόσο προειδοποιούν: το jet lag δεν είναι απλή κόπωση. Είναι μια βιολογική απορρύθμιση του εσωτερικού ρολογιού του σώματος, που επηρεάζει ύπνο, ορμόνες και γνωστική λειτουργία. Ερευνητικές ανασκοπήσεις (όπως αυτή του PMC Journal of Pharmacology) επισημαίνουν ότι οι περισσότερες λύσεις είναι συμπτωματικές και όχι θεραπευτικές.

- Advertisement -

Το φως, η σωστή διατροφή και η σταδιακή προσαρμογή παραμένουν οι πιο επιστημονικά τεκμηριωμένες μέθοδοι. Ωστόσο, η νέα αγορά της Jetlag Economy έρχεται να «ντύσει» αυτές τις τεχνικές με προϊόντα, υπηρεσίες και εμπειρίες που ταιριάζουν στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Ένα νέο κεφάλαιο στην ταξιδιωτική ευεξία

Σήμερα, αεροδρόμια και ξενοδοχεία σχεδιάζουν «anti-jetlag zones», προσφέρουν φωτισμό που προσομοιώνει τη φυσική ανατολή, μενού ειδικά σχεδιασμένα για ρύθμιση κιρκαδικών ρυθμών και συνεργασίες με wellness brands. Η κόπωση του ταξιδιού μετατρέπεται σε νέο πεδίο εμπειρίας και πολυτέλειας.

Η Jetlag Economy δεν είναι απλώς μια τάση: είναι η απόδειξη ότι ακόμη και η αδυναμία —η φυσική κόπωση— μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο καινοτομίας. Ίσως τελικά, όπως γράφει το Vogue Business, «το πιο πολύτιμο νόμισμα της εποχής δεν είναι ο χρόνος, αλλά η ενέργεια». Και όσοι μπορούν να τη «χαρίσουν» ξανά στον ταξιδιώτη, κερδίζουν.

Δείτε επίσης

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο
Μου αρέσουν πολύ τα ταξίδια, πιο πολύ μου αρέσει αυτό όλο που μου μαθαίνουν, που με κάνουν καλύτερη. Μου αρέσει το καινούριο, το διαφορετικό, η αλληλεπίδραση μαζί του, η επικοινωνία, οι άλλοι άνθρώποι, οι διαφορετικές κουλτούρες, το φαγητό, οι εικόνες. Μου αρέσει να μαθαίνω, να περιπλανιέμαι, να δοκιμάζω, να βλέπω, όλα αυτά να τα μοιράζομαι... και για κάποια από αυτά να γράφω. Γι αυτό δημιούργησα το katwalks.gr... είναι το μέρος που μπορώ να μοιράζομαι εμπειρίες, να γράφω για όσα με ενδιαφέρουν, για αυτά που μαθαίνω, γι αυτά που αναζητάω... και ξέρω ότι πολλοί ακόμα μπορεί να έχουν τις ίδιες «ταξιδιωτικές ανησυχίες» με εμένα!